Electrostivuitoarele ridica motoarele electrice pe noi culmi
Unul dintre cele mai folosite intrumente in zilele noastre in mediul industrial si cel comercial sunt stivuitoarele. Acestea sunt un tip de camion industrial folosit sa ridice si sa miste materiale pe distante scurte. Proiectat la inceputul secolul XX, stivuitorul a devenit o piesa indispensabila in manufactura si in operatiile de depozitare, in special dupa 1945.
Toate stivuitoarele sunt proiectate special pentru anumite incarcaturi si greutati maxime, prin modificarea pozitionarii centrului de greutate. Toate aceste informatii sunt notate pe o placuta in interiorul vehicolului si nu trebuie depasite.
Un aspect important al stivuitoarelor care acestea trebuie sa il posede este posibilitatea modificarii directiei cu ajutorul rotilor din spate. Astfel masinariile vor avea o manevrabilitate extrem de ridicata, foarte necesara mai ales in interiorul halelor aglomerate.
Din cauza instabilitatii inerente a stivuitoarelor, ele impreuna cu incarcatura lor trebuie considerate ca un tot unitar al carui centru de gravitatie se modifica permanent. Din acest motiv nu trebuie niciodata ca un stivuitor sa schimbe directia la viteze ridicate atunci cand este incarcat, deoarece intregul ansablu se poate rasturna.
Din punct de vedere al propulsarii stivuitoarele pot folosi atat motoare termice cat si electrice. In cazul stivuitoarelor electrice acestea pot fi alimentate fie direct de la reteaua nationala, dar in felul acesta este limitata raza de actiune, sau, cel mai des, de la o baterie sau acumulator.
Exista mai multe tipuri de acumulatori (baterii reincarcabile), printre cele mai eficiente fiind bateriile cu Li-ion (litiu-ion), acestea au o capacitate mai de stocare a energiei mai mare, sunt mai usoare si nu contin acid, imbunatatind astfel siguranta asamblului.
De exemplu, un supermarket international, care se regaseste si la noi, a ales sa isi imbunatateasca recent flota de stivuitoare de la magazine din Italia si sa introduca versiuni noi, electrice care functioneaza pe baza de baterii cu litiu-ion. Aceasta imbunatatire le permite noilor stivuitoare sa fie incarcate oriunde, sa nu produca emisii si sa nu necesite permanent mentenanta. Deoarece pot fi incarcate oriunde si nu necesita o sala dedicata special incarcarii lor, supermarketul a castigat foarte mult spatiu care poate fi utilizat asa cum isi doresc (sa stocheze noi produse sau sa largeasca partea comericala a supermarketului).
Dar bateriile sunt doar sursa de alimentare a motoarelor care pun in miscare aceste masinarii, forta din spatele lor provenind de la motoare electrice. Aceasta inventie, care abia recent a intrat in atentia publicului, are o vechime de aproape 150, de cand un inventator prusac a folosit un astfel de motor pentru a propulsa o barca de-a lungul unui rau. Desi in secolul XX, performantelor motoarelor electrice au fost intrecute de cele ale motoarelor termice, la care a intervenit si pretul redus al combustibilului, situatia a inceput sa schimbe. Motoarele electrice au devenit din ce in ce mai performante, prinzand din urma si chiar depasind in unele cazuri motoarele termice, iar pretul combustibilului a devenit din ce in ce mai ridicat, asa cum se intampla cu orice resursa care devine din ce in ce mai rara si care necesita tehnologie din ce in ce mai avansata pentru a putea fi extrase ultimele zacaminte. In mod contrar evolutia pretului electricitatii nu a avut o crestere atat de semnificativa, in special datorita noilor tehnologiilor care permit extragerea a unor cantititati din ce in ce mai mari de energie din surse inepuizabile.
Din punct de vedere al functionarii, motoarele electrice au inca un avantaj: nu necesita mentenanta permanenta, multumita constructiei relativ simple a unui astfel de dispozitiv. Astfel, motoarele electrice au doua componente principale statorul si rotorul. Statorul este partea stationara a motorului si are rolul de a crea un camp magnetic fie prin folosirea de magneti permanenti fie cu ajutorul electromagnetilor. In interiorul acestui camp este introdus un al doilea electromagnet, proiectat astfel incat sa se poata roti liber in interiorul statorului, punand in miscare in acelasi timp si un ax. Si exact asta se si intampla. Poli campului creat de stator actioneaza asupra polilor electromagnetului, atragandu-i pe cei opusi si respingandu-i pe cei identici. Astfel se creaza o miscare de rotatie, care este apoi livrata prin intermediul axului.
Motoarele electrice au insa si un dezavantaj: viteza mare de rotatie. Deobicei ele pot produce viteze de 750 rpm, 1000 rpm, 1500 rpm, 3000 rpm, etc. Majoritatea aparatelor care functioneaza cu ajutorul motoarelor electrice nu pot folosi astfel de viteze, de aceea exista motoreductoare, un dispozitiv care are rolul de a micsora vitezele motoarelor si de a le creste in acelasi timp cuplul (forta).
Datorita varietatii lor, este important ca atunci cand dorim sa achizitionam un astfel de motor sa ne sfatuim cu un specialist care sa determine in functie de aplicatia la care vrem sa il folosim care este alegerea perfecta (motor de curent direct sau de curent alternativ, cu sau fara perii, monofazic sau trifazic, etc.) si care trebuie sa fie specificatiile acestuia.